Rusko – bilion rublů ve sféře internetu v roce 2015?

Rusko má z evropských zemí nejvíce internetových uživatelů. Je jich již více než 70,7 milionů. Nehledě na to je ale úroveň průniku internetu do všech sfér života, ve srovnání s […]

Rusko má z evropských zemí nejvíce internetových uživatelů. Je jich již více než 70,7 milionů. Nehledě na to je ale úroveň průniku internetu do všech sfér života, ve srovnání s rozvinutými trhy, stále velmi malá. Zůstává tedy velký potenciál pro růst.

Symbolické je, že ruský vyhledavač Яндекс získal v loňském roce větší auditorium a rovněž větší příjmy z reklamy, než hlavní národní televizní vysílání Первый канал. Je vidět rychlá evoluce sféry internetu v Rusku a přechod od offline médií k internetu.

Ruskému internetu dominují převážně domácí hráči. Chápání jazyka, kultury a specifiky obchodního prostředí v Rusku jim zřejmě v nejbližších letech pomůže tuto pozici udržet.

V roce 2013 byl objem trhu prodeje prostřednictvím internetu na úrovni 544 miliard rublů, v roce 2014 se očekávalo více než 700 miliard rublů a v roce 2015 se v oblasti online prodeje očekává více než 1 bilion rublů.

Přitom pouze 50 % z ruských uživatelů internetu nakupuje online. Pro srovnání: v EU se jedná o 60 %, v USA je to 70 %, ve Velké Británii 80 %. Možnosti rozvoje jsou obrovské.

Nejaktivnějšími jsou v online nákupu obyvatelé Centrálního federálního okruhu, nicméně stálý růst je i v jiných oblastech. Z hlediska největšího nárůstu kupujících na internetu vedou Sibiřský (nárůst 80,9 %) a Přivolžský (nárůst 45 %) federální okruhy. Zdůvodnění tohoto růstu je spojováno zejména s rozšiřováním mobilního internetu. Snížení prodeje prostřednictvím internetu bylo v prvním pololetí v Dálněvýchodním regionu.

Významnou tendencí je zvyšování role a potenciálu informačních zprostředkovatelů a cenových vyhledavačů. Dominuje Яндекс.Маркет. Ten činí až 80 % proudu návštěvnosti do celé řady internetových obchodů. Na druhém místě je Товары@Mail, který má ale již sedmkrát menší návštěvnost.

V internetovém prodeji vede elektronika a domácí technika, na druhém a třetím místě je oblečení, obuv a náhradní díly automobilů.

V prvním pololetí roku 2014 v runetu působilo přibližně 40 tisíc obchodů z nichž 5 % získalo 90 % celkového objemu zakázek.

Z některých dalších oblastí:

Za první tři kvartály roku 2014 trh mediální a kontextové reklamy v RF vyrostl o 20 % a činil 59,5 miliard rublů. Nárůst byl v hlavní míře způsoben růstem prodeje kontextové reklamy (46,6 miliard rublů).

Podle odhadů expertů bude probíhat zpomalení růstu a přechod na tzv. stabilizační scénář. V úvahu jsou brány čtyři scénáře rozvoje internetového průmyslu v Rusku do roku 2018:

  1. Inovační scénář: průměrný nárůst trhu do roku 2018 bude 35 – 40 %.
  2. Stabilizační scénář: průměrný růst bude 15 – 20 %,
  3. Negativní scénář: růst bude 6 – 10 %.
  4. Scénář „globální krize“: růst bude 3 – 6 %, ovšem pouze v některých segmentech (například internet komerce).

Úvodní foto: Thomas Hawk/flickr.

About Petr Kvíčala