Rusko je nejrychleji rostoucí trh s automobily a jejich náhradními částmi v Evropě. Každoroční nárůst trhu je 20 až 25 %. Mohu odhadovat, že Ruská federace bude do roku 2012 třetím největším automobilovým trhem světa.
V roce 2007 bylo prodáno 1,7 milionu nových automobilů, v roce 2008 prodej vystoupal na 2,1 milionu. Dovoz ojetých automobilů také projevoval vzestupnou tendenci. V letošním roce však dovoz ojetých vozů ovlivní lednové zvýšení celních sazeb. Cílem tohoto vládního opatření je podpora domácí výroby a produkce zahraničních montážních linek, které se nacházejí v Ruské federaci.
Na konci minulého roku tempo růstu v důsledku ekonomické krize zpomalilo, nicméně musím poznamenat, že podmínky pro exportéry stále zůstávají příznivé. Vzhledem k nízké kvalitě automobilových dílů a náhradních částí vyráběných místními závody jsou příležitosti v tomto oboru stále významné.
Mezi tři základní problémy ruské výroby automobilů podle mého názoru patří:
- zastaralé vybavení
- nedostatek moderních technologií
- špatný management
Za zásadní problém zahraniční výroby v Ruské federaci považuji:
- nedostatek kvalitních místních dodavatelů jednotlivých automobilových částí.
Tento bod však vytváří příležitosti pro výrobce a dodavatele těchto dílů. Výrobci jsou totiž zatím nuceni odebírat tyto části ze zahraničí, a to ať již z důvodů jejich nedostatku, nebo z důvodů nedostatečné jakosti místní produkce.
Příležitostí pro dovoz je celá řada. Zajímavé jsou motorové komponenty, interiéry, pneumatiky, brzdové systémy, systémy řízení, interiéry, sedačky a mnoho jiných výrobků. Podstatné možnosti vidím v dodávkách náhradních dílů pro opravy. Vynechat nemohu ani oblast služeb, které jsou spojené s automobilovým průmyslem. Produkty z oblasti maziv nebo různých chemikálií určených pro automobilový průmysl také považuji za velmi perspektivní
zboží. V neposlední řadě jsou perspektivní dodávky moderních výrobních technologií a zařízení ruským výrobcům náhradních dílů, či případné aktivity v oblasti licencí. Samostatnou kapitolou by pak byly otázky investičních aktivit v tomto sektoru.
Počet nových automobilů prodaných v Ruské federaci v roce 2007 a 2008.
Napsat komentář